giovedì, gennaio 17, 2008

Alcuni trend sui social media 


A gennaio piovono le previsioni e le analisi di tendenza. Ho trovato un interessante articolo di Wise Marketing che evidenzia dieci trend sui social media, che vorrei commentare brevemente per potere raccogliere le vostre opinioni in merito. Ho qui riportato solo otto trend, perché i temi delle due ulteriori tendenze che sono relativi alla sicurezza informatica, vanno al di là delle mie compenteze specifiche.

There are ten key trends that will increasingly affect the way businesses use social media such as Facebook and MySpace to stay in contact with consumers and their needs, hopes, and desires, according to Will Beresford, strategy director for UK-based consumer data consultancy Beyond Analysis.

  • The interest in large social networking sites as the next best thing in advertising will fall away as quickly as it has arrived
As social networking sites become ever more cluttered with advertising and branded applications their popularity will decline. Like a trendy bar or nightclub, or ships passing in the night, the popularity of the monolithic social networking site will fall as consumer begin to realise that it isn't such a great thing to bare all to the world and secondly, that it isn't half as much fun as everyone thought it was.

Sono convinto che nel 2008 ci sarà un processo di "selezione naturale" tra i diversi servizi di social networking, di tipo professionale e amatoriale, inoltre il tentativo di "monetizzare" gli investimenti sostenuti, attraverso logiche prettamente pubblicitarie sta già scontentando un gran numero di persone. I business model di questi siti è sicuramente ancora in via di definizione.

  • Traditional models for consumers to research a product or service will begin to be fundamentally changed by Social Media
With the advent of the social web has come more and more interaction between consumers online. Social networks, and user feedback sites, which were seen as slightly quirky a year ago are being normalised by the consumer. Traditional search engines will become increasingly less relevant to the onsumer and businesses will need to re-think their online strategies.

Questa è una tendenza a cui non credo. Penso che i motori di ricerca continueranno ad essere lo strumento principe per le ricerche di prodotti e servizi insieme ai diversi siti di comparazione prezzi e di rating. Le strategie on line dovranno essere riviste solo nella misura in cui si dovrà allargare lo spettro di analisi su un numero maggiore di strumenti. Non ci saranno, a mio avviso, effetti di sostituzione tra strumenti di ricerca.

  • The growth in data and content created by the social media will also bring change to the traditional search models
With the sheer size of data available, search engine providers will look to introduce tiered services providing more accurate results to those willing to pay. Whilst this will begin with services to business, over time we will see tiered search services bundled into our ISP packages as value differentiators.

La vera domanda da porsi è quanti saranno gli utenti disponibili a pagare per servizi di search?
  • Traditional models for businesses to research their consumers will fundamentally change
As more businesses realise the value inherent in their customer data and the strategic role it plays for the future, reliance on traditional qualitative research will fall into terminal decline. Customer data will be enriched by data found on the social web to supersede traditional research tools such as questionnaires and focus groups.

Esiste un ritardo strutturale nella diffusione degli strumenti digitali di rete da parte delle imprese italiane. La diffusione dell'utilizzo dei social media in azienda dipenderà dalla competenza/confindenza che le imprese sapranno sviluppare nei confronti del social web, che ancora conoscono superficialmente, per questo per quanto concerne il mercato italiano, ci potrebbe essere uno slittamento di almeno 18-24 mesi rispetto alle principali tendenze che potrebbero realizzarsi nei Paesi digitalmente più avanzati
  • Customer feedback and the social network will overtake price, and in some cases brand as a major factor in online purchase decisions
F eedback and influence from your social network will become more significant factors in the purchasing decision cycle. Until recently many online purchase decisions were driven by brand and security concerns. Smaller lesser known brands will begin to pick up loyal networks of customers that have come direct as a result of influence from wiithin their network. Small companies will be the champions of networks.

Ho dei forti dubbi sul fatto che siano le piccole società a guidare l'innovazione sulla progettazione di network, almeno per quanto concerne il nostro Paese, il cui ritardo culturale nei confronti del digitale è molto ampio.
  • The data generated from Web 2.0 will be increasingly important to all organisations, not just to web based businesses
Companies that are more offline than online, and less rich in customer data, will start to use Web 2.0 data to enrich their understanding of their customer base. Forums, networks, blogs etc will provide a rich source of insights into what customers are thinking or saying about products and brands and therefore what they are likely to buy.

E' una tendenza facilmente comprensibile, già oggi ad esempio i media per moda o per convenienza, tendono di volta in volta a sopravvalutare o sottovalutare l'importanza e gli impatti dei social media sull'agenda politica, sui processi di acquisto, sugli orientamenti politici e via discorrendo. La verità è che in molti casi, nel bene o nel male, la percezione che si ha dei social media, visti dall'esterno raramente corrisponde alla realtà.
  • Many agent-based or middle-man businesses will find it increasingly hard to justify their existence
This will be especially acute in specialist interest areas of sectors such as recruitment or travel. People will look to their social networks to do much more for them, such as: finding jobs, getting advice, and even making specialist purchases such as niche travel destinations. Forums and networks will bring common interests together to share advice and create purchasing power.

Si tratta di wishful thinking. Non è davvero credibile che i social media da soli avranno una tale influenza .
  • Official news will be increasingly contextualised by consumer opinion and it will become harder to discern the difference between real news and opinion
We'll see more people commenting on official news, such that the comments will become increasingly influential candid - and broader - view of public perception. The boundaries between fact, commentary and opinion will become increasingly blurred. People are already reading Blogs to get their news fix - this will increase.

Non mi sono ancora fatto un'opinione in merito, attenderei ancora prima di esprimere un giudizio in merito

Credo che lo studio di Beyond Analysis non debba essere preso per oro colato, ma è a mio avviso interessante, perché rilancia alcuni interessanti temi di dibattito sui social media, su cui sarebbe utile confrontarsi.

Voi che cosa ne pensate?

L'immagine è di Subhub
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